PhD-leven

Dieptepunt.

Januari was een hectische maand. Nu schijnen de laatste maanden van je PhD sowieso hectisch te zijn, maar ik hoop heel erg dat januari toch een extreme maand was, want anders dan heb ik de komende maanden een sponsorcontract met een chocolademerk nodig om de boel een beetje vrolijk door te komen.

Het doen van een PhD schijnt heel intens te zijn en heel veel mensen worden er heel ongelukkig van, las ik laatst in de krant. Nu had ik daar tot nu toe nog niet echt heel erg veel van gemerkt, want ik fietste overal wel een beetje doorheen. Natuurlijk gaat de tijd veel sneller dan ik zou willen en zijn mijn resultaten, als er al resultaten zijn, een stuk minder spectaculair dan ik had gehoopt, maar jezelf niet willen vergelijken met de meest briljante mensen op aarde zorgt al voor een hoop extra levensgeluk. Ik dacht dat ik dus de ideale strategie had bedacht om fluitend mijn PhD door te komen en eigenlijk vind ik nog steeds dat ik de ideale strategie heb bedacht, maar afgelopen maand liep de boel een beetje over.

Op deze foto kijk ik heel gemaakt verdrietig, maar eigenlijk was dit ook zo’n beetje het dieptepunt van januari en besloot ik vijf minuten daarna te gaan huilen. Dieper inzicht: 10 uur werken is achterlijk en slaat echt absoluut nergens op. 

Ik wijt het aan de combinatie ziek-zijn, deadline en stress. Wat ook de oorzaak was, ik was eventjes twee weken niet de beste versie van mijzelf. Eigenlijk ben ik dat nooit, maar deze twee weken was ik een intens gestreste versie van mijzelf. En dat terwijl ik normaal niet zo echt aan stress doe. Inmiddels ben ik weer een rustig vaarwater gekomen en werd het tijd om te bedenken hoe ik het de volgende keer kan voorkomen. Omdat ik de beroerdste niet ben, deel ik mijn diepe inzichten met jullie:

  • Genoeg slapen. Zeker als je ziek bent.
  • Als je ziek bent, ga dan niet na anderhalve dag werken maar neem gewoon een week vrij en ziek uit. Drink bij voorkeur heel erg veel gemberthee want dat is lekker.
  • Zorg dat je een leven hebt naast je PhD en zeg die dingen niet af wanneer je het druk hebt. Juist dan heb je die afleiding heel erg nodig.
  • Wat niet betekent dat je een miljoen dingen ernaast moet doen. Balans is het toverwoord.
  • Meer dan 8 uur werken op een dag is echt onzin. Begin er niet aan.
  • Maak veel wandelingen, want dan kun je goed nadenken en ben je even weg van je bureau.
  • Eet voldoende chocola. Voor je humeur, maar dat extra winterlaagje heb je ook nodig in de winter, want dan word je minder vaak ziek. Denk ik.
  • Je werkt nooit hard genoeg, dus probeer dat ook gewoon niet. Je best doen is meer dan genoeg.
  • Neem aan sta-bureau. Ik heb er nu eentje en man, mijn leven is een stuk beter. Als je geen rugpijn hebt dan is het leven van zichzelf al een stuk leuker, dus dan kun je een stuk meer stress aan.
  • Fietsen. Vandaag is het weer er perfect voor, dus fiets gewoon even een extra blokje om en je hoofd is weer leeg.
  • Zorg goed voor jezelf. Of dit nou betekent dat je jezelf helemaal insmeert met een of andere bodylotion met stukjes goud of een keer een stuk fruit eet, zorg goed voor jezelf.
  • Vraag af en toe om hulp. Zelfs de besten doen dat. Juist de besten.

Mocht je na het lezen van deze lijst denken: no shit Sherlock. Dan heb je helemaal gelijk, maar blijkbaar kun je dit af en toe vergeten.

ps. dat sponsorcontract met een chocolademerk is overigens ook welkom wanneer ik geen stress heb de komende maanden. Ik zeg het maar gewoon eventjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *